Dag 09 – Min tro eller livsfilosofi

(Vad är detta?)
Jahap... Ytterligare ett spännande ämne att diskutera. Ytterligare ett ämne utan raka ramar och tydliga riktlinjer. Eller egentligen inte. Det kan ju inte bli mycket tydligare än så här...

Jag har ingen tro. Eller rättare sagt jag väljer att inte tro. Ok, det där lät kankse lite förvirrat men så här är det. Jag är otroligt avundsjuk på djupt religiösa människor av den enkla anledningen att dom går igenom varje dag och genuint tror att det finns ett högre väsen som tar han dom dom. Oavsett om du är kristen, muslim, satanist eller någon annan religion så finns det någon som tar hand om dig. Må det vara en gråhårig gubbe eller gumma i himmelen eller karma, det spelar ingen roll. Det lugna, det rofulla och det lugna finns där hela tiden och det avundas jag. Men, jag har inte mött gud. Jag har inte fått ett kall, jag har inte sett ljuset och jag har ingen aning om vad som är rätt eller inte.

På samma sätt som att det finns väldigt många saker vetenskapen inte kan BEVISA men som ändå är faktiska så väljer jag att ställa mig mitt emellan religion och vetenskap. Jag förnekar inte den s.k intelligenta skapelsen men jag tänker inte förespråka för den. Jag, personligen, tror på gott och ont. Och egentligen, är det inte det alla religioner handlar om?

Lev ditt liv väl, ta hand om andra och var en bra människa så belönas du när du dör. Spelar ingen roll vilken religion vi talar om, budskapet är detsamma. Och alla levnadsord, visdoms ord och regler grundar sig ju oftast i rent sunt förnuft. Du skall ikke döda... Really? Wow. Tack.

Jag tror på att goda gärningar gör mig till en bättre människa. Jag tror att om jag är en bra person så kommer min tid på jorden vara en varm, underbar och givande tid. Jag tror inte på liv efter döden, jag tror inte på 72 oskulder eller himmelriket. Men jag försöker ändå vara en bra, snäll och omtänksam person.


Jag vill min nästa väl. Många gånger för väl. Mer väl än jag vill mig själv. Äsch, jag vet inte... Bete er som människor. Faktiskt så kommer ett av dom bästa citaten någonsin från bibeln. Gör mot andra som du själv vill bli behandlad. (Reserverar mig för att jag troligen inte skrev det där helt korrekt men jag misstänker att ni fattar vad jag menar.)

Peace out och allt sånt där... Säger väl som Tupac, Only God can judge me....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0