Hur tänker JUST DENNA polisen här?

Idag i Abladet kan vi läsa om en kille som blev av med körkortet när han körde för fort på en 70-sträcka för att släppa förbi en ambulans på en klass ett utryckning. Dvs blinkers och ljus. Vi pratade om det här en del på jobbet idag och enligt artikeln så är det så att INGEN får bryta mot lagen för att släppa fram utryckande fordon. De utryckande fordonen ska då heller inte ha ljus och ljud på om det är så att man befinner sig i en situation där man inte KAN släppa förbi utan att bryta mot lagen.

Hade jag varit killen som fick körkortet plockat så hade jag helt sonika sagt till polisen: "Jag hoppas det inte är din familj dom är på väg till." för hur vi än vrider och vänder på det här så kan det handla om minuter när olyckan väl är framme och jag kan LOVA att jag hade inte bara gasat men jag hade gjort om det igen även om jag hade blivit av med mitt körkort.

I vilket fall som helst så ser jag, på väg hem från jobbet idag, en polisutryckning. Dom kommer ut från polishuset, slår på lysen och kommer till ett rödljus med bilar framför. Då smäller dom på sirenerna, lägger sig i fel fil för där är det färre bilar och längst fram står en stackare som jag kan GARANTERA hade läst artikeln i Abladet idag. Han visste fan inte vad han skulle göra men polisen pressade på och till slut körde stackaren mot rött, in till höger och upp på en cyckelbana. Enligt lag och ordning ska då den personen bli av med sitt körkort, eller åtminstone få böter och straff och allt vad en "kör mot rött och upp på en trottoar" företeelse kan ge.

Jag förstår varför det finns bestämmelser som säger enligt ovan men vad vårt rättsväsende måste inse är att vi är alla människor och tro det eller ej så finns det en mjuk person inom oss alla som med en klump i halsen, varje gång vi ser en utryckning, hoppas och ber att det inte är någon vi känner som drabbats. Tänk bara på mannen på 70-vägen igen. Tänk om han höll på lagen, körde 70 och sinkade ambulansen 2 - 3 minuter och dagen efter få läsa i media att mannen dom var på väg till dog minuterna innan ambulansen kom fram?

Nej usch och fy för paragrafryttare. Jag kan dock med säkerhet säga att den här polisen måste varit antingen helt ny eller otroligt bitter för jag kan inte för mitt liv tro att merparten av våra poliser där ute hade agerat likadant.

Så med det sagt, TUT!!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Finns många möjliga avfarter och stopp etc på vägen norrut mot Karlstad. Han körde över 5 km utan att kunna släppa förbi ambulansen? Att få panik är ingen ursäkt för dumdristig körning. http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=E18%2FE45&daddr=E18%2FE45&geocode=FUrliAMduIHHAA%3BFbRyiQMdaAfIAA&hl=en&mra=dme&mrcr=0&mrsp=1&sz=15&sll=59.338377,13.109951&sspn=0.022301,0.066047&ie=UTF8&layer=c&cbll=59.303296,13.074935&panoid=dcpSdeAKKXb68VOfomRDEA&cbp=11,51.1,,0,5&ll=59.307767,13.088236&spn=0.010033,0.066047&z=15

2010-06-23 @ 19:20:05
Postat av: Fagel

Vet inte ens hur jag ska bemöta ovan kommentar. Dels är jag inte överdrivet förtjust i anonyma kommentarer men jag tycker ändå att ändamålet helgar medlen. Kort och gott så anser jag att det viktigaste var att släppa förbi ambulansen.



Om personen i fråga enbart var ute efter en godtagbar anledning att köra fort så hade han gjort det ändå.

2010-06-23 @ 19:38:47
URL: http://fraggelberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0