30 dagar - Vegetarian - Dag 15

Hej och hå vänner,

Har varit lite si och så med uppadteringarna på sista tiden men jag har faktiskt haft fullt upp med annat för en gångs skull. Täkte dock dela med mig lite av vad som händer just nu.

Har testat ett nytt recept som jag hittade i en Vegobok jag fick låna av en vän. Tortillas med Tofu & Chili. Jag måste dock få dela med mig lite av vad jag upptäckte och lärde mig av denna bok, och detta recept.

För ett tag sedan skrev jag om mitt första resturangbesök som vegetarian och kom då fram till frågan: "Jag förstår inte resonemanget. Eller är det så att det finns en term för folk som inte äter ko och gris?" Det visar sig att det göööööör det. Sägs tydligen finnas mängder med olika vegetarianer så nästa gång en av dina fiskätande, skaldjurs nommande vegetarianvänner hävdar att dom är vegetarianer så säger ni bara:"Neheserru... Du är Demiveg". Jag fick även lära mig att mitt levende under Januari kallas lakto-ovo-vegeterian vilket innbär inget med ett ansikte men väl mjölk och ägg produkter. Ironisk nog verkar det inte finnas en term som enbart säger "Vegetarian". Är man inte Fruktarian så är man kanske vegan eller makrobiotisk vegeterian? Inte undra på att folk blir förvirrade.

En sak till jag lärt mig av den här boken är att vegeterianer verkar ha någon sjuk jävla fetish över att skrämma ihjäl folk från att testa "deras" mat. En sak jag tror många skyr just vad det gäller detta är ju frågan: "Vad ska vi äta ikväll?" Om man som jag älskar sitt protein i form något som en gång i tiden sa mu eller nöff så känns det alltid som att vad man än äter, som är vegetarisk är en "side dish" som det så tjusigt heter. Något saknas.... Men, för att få vara duktiga hugger vi tag i en kokbok och testar oss fram. Låt mig då ställa följande frågor...

1. Vem i HELVETE lagar mat i 190 grader? En ugn har vanligtvis 25-stegs intervaller. 175 eller 200...

2. I mitt recept ser jag: "Sås: 8,5 DL Sugocasa (Se sid 97). OK... *bläddra bläddra bläddra*. Sugocasa: Olja och tomat.... Really? Kunde ni inte skrivit det bara??? Men, det slutar inte där... Man ska koka, skala, steka, skjuda och mosa tomaterna innan det är SUGO-FUCKING-CASA!!! Vet ni vad jag hör? Krossade tomater!!! Och det är PRECIS vad jag använde. Tro fanken att folk blir avskräkta... "Använd en träsked och tryck såsen genom en icke.metallisk sil ner i en kastrull." Jag vill väl för fan inte behöva inventera köket innan jag börjar laga mat???

3. Tofu... Vet inte om jag behöver säga så mycket mer. Hur i hela friden kan Tofu vara dyrare än både kyckling och fläskfilé???? Svara mig vad det är i tou som är DYRARE att odla/producera än kött!!!

Så, kör på 200 grader, maten kommer varken förstöras eller exploreda. Förenkla gör guds skull!!!! Finns ingen anledning att försöka vara över pretantiös och för guds skull slopa tofun. Det är inte ens så där jätte gott...!!!




(Jag vet, ser kanske inte så gott ut och ja, jag måste jobba på att ta bättre bilder på maten jag lagar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0