30 dagar - Vegetarian - Dag 5

Idag kom den första riktiga utmaningen. Lunch på jobbet.

Jag började med att kolla lokaltidningens lunchguide vilket var fullkomligt fruktlöst. Visst, ALLA hade ett "alternativ" men inget var vego. Fisk, fisk, fisk och kyckling. Så jag susade upp till Samarkan där Café Coretto ligger. Trots att det ligger precis vid Maxi så har fiket det där trendiga utseendet som bara SKRIKER vego, pajjer, etc etc etc. Av ca 40 olika lunchalternativ var TRE helt vegetariska.

1. Ostpanini med sallad
2. Bakad potatis med grekisk fyllning
3. Sallad

Det som gjorde mig mest irriterad var när jag frågade efter vegetariskt och killen bakom disken, som för överigt var hur trevligt som helst, erbjöd mig Laxlasagne. "Nej tack. Inget med ett asnikte säger jag" vartpå han blev tyst i 5 minuter och sen sa. "Sallad?"

Är det så att dagens vegetarianer är så "fria" att dom alla äter fisk och/eller fågel eller är samhället så intoleranta mot folk som inte vill äta ansiktslöst? Vems fel är det? Veggisarna elelr samhället? Nu kommer kommentaren folk använder sig av för att avfärda misstankar om att de är rasister men, jag känner många "vegetarianer". Alla äter dock fisk och/eller kyckling. Jag förstår inte resonemanget. Eller är det så att det finns en term för folk som inte äter ko och gris? Jag hävdar faktiskt att ur humana synpunkter så är det MER inhumant att äta fisk som man fångar i nät och sen låts kvävas till döds, eller skaldjur som man kokar levande än att äta en ko som slaktas med slaktmask.

Tänk bara vad folk hade sagt om man slängde ner ett levande lam i en kokande gryta? Eller om man stoppade in en levande griskulting i en ugn? Då jävlar...

I vilket fall som helst, för min del blev det en ostpanini och ett glas vatten för 55kr vilket var rätt prisvärt. Man lev mätt även om den var halvt om halvt smaklös. En något mer smakrik ost hade önskats.




Kommentarer
Postat av: MFC

Jag tänkte faktiskt åta mig en månad utan tv-tittande vilket hade varit lätt, men jag insåg att jag tittar på vissa saker via datorn och för mig räknas de också som "tv" så jag får hitta en lucka när jag kan eller välja något annat att vara utan :P



Kan för övrigt rekommendera Livestation som applikation för att se TV via webben. Detta är ingen reklam för något.. bara MITT tips för ett riktigt fett program!



http://www.livestation.com

2010-01-05 @ 20:50:30
URL: http://mfc.elmberg.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0