Skapa en egen åsikt

I förra inlägget var det någon som kommenterade en särskrivning jag gjorde men det är inte därför jag skriver detta inlägget utan för att någon annan kommenterade folk som skapar sig åsikter om världen utifrån det som skrivs i skvallerpressen.

Min svåger sa något till mig för mååånga år sedan som verkligen ställde till det för mig. Han hävdade att du kan inte ha en egen åsikt om något om du inte själv upplevt det. "Absurt" tyckte jag men ju mer jag tänkte på det dessto sannare blev det och idag har det gjort att jag är OERHÖRT selektiv i mina uttalanden om saker och ting jag inte upplevt själv. NI tycker säkert jag har fel men om jag frågar er vad ni har för åsikt om det som händer i Irak så kommer många av er troligen tycka det är för djävligt och att Bush är en idiot. Ni kommer tycka amerikanarna är dumma i huvudet och att dom är sadister com bara gör ont. Jag säger nu inte att det inte är så men alla åsikter är uteslutande baserade på vad media rapporterar tillbaka till er.

Om någon berättar för dig att pyton smakar skit, kan du med 100% säkerhet säga att så är fallet om någon ställer frågan till dig?

Filmen Wag the Dog med Dustin Hoffman är ett OTROLIGT bra exempel på detta.

Så, för att förtydliga... Allt jag bloggar om är inte absolut sanning för mig. Snarare tvärt om. Jag gillar att poängtera det roliga i saker jag läser. Hhur har reportern formulerat sig, hur har man citerat folk man intervjuar etc etc etc.

Ta livet för vad det är. Det blir inte seriösare än så här. :)

Kommentarer
Postat av: annelie

Så sant.

Jag håller verkligen med. Vi måste vara källkritiska. Är det inte lite farligt att dissa Aftonbladet för att sedan läsa.. tja, DN (vad vet jag) och sedan lita blint på vad som står där i?

Man kan analysera vilken nyhet som hellst och hitta vinklingar, brister och personla åsikter (reportens, journalistens eller vem fan det nu är som ligger bakom den.)



Herr Fraggelberg, fortsätt som du gör, vissa av oss tar det för vad det är.

Jag håller inte alltid med dig, men det är roande ändå.

2009-02-19 @ 16:29:25
URL: http://goolan.blogg.se/
Postat av: annelie

..helst med två L.. sorry.

2009-02-19 @ 16:29:59
URL: http://goolan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0