Torkel i knipa

I ett tappert försök att framstå som en bra far och en älskvärd och moraliskt korrekt person (Stryk moraliskt korrekt) så fixade jag lite barnfilmer till min dotter, 7 år, för ett tag sedan. En av dom var Torkel i knipa. Ett dansk mästerverk dubbad till svenska där en skådis gör rösterna till alla karaktärerna. Något som jag och min lilla estetargen verkligen tyckte skulle bli intressant och roligt att se.

Låt mig erbjuda er en inblick i filmen genom att citera de mest minnesvärda stunderna i denna film.

"Fuck off and die. Du är för ful för mig och din morsa går för en hundring". Eller varför inte den slående men ack så känsloladdade sångraden "När Quang har lagt de små i säng är han själv så trött och matt. Men han måste in till stan igen fasten det har blivit natt. För han har ett kärleksmöte innan han kan få gå hem. Med sin pojkvän Heinrich Schultze, som just har fyllt 45." Notera väl att den eminent animeringen som föjer denna rad är en liten thailänds pojke som går hem med stjärnor skjutandes ur sin röv.

Nu kommer dilemmat, bra eller anus? (No punt intended...) Hon gillar filmen och i all ärlighetens namn är dessa ord och fraser inget hon inte hört innan. Både på tv och på skolgården. Roten i filmen handlar om mobbning och den mörka sida av vad som händer de som blir mobbade. Buskapet är korrekt och ÖVERTYYDLIGT men... Ja jag säger som Jason: "Goood daaaaamn...."

TORKEL!!! har du något tuggumi?

//Fagel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0