All respekt till Finska folket.

Om det finns en sak jag kan säga på Finska så är det "Eisa peitää". Vet inte om det är rätt stavat men det betyder "Får ej övertäckas" och anledningen till att jag lärt mig den lilla frasen är för att det står på gamla element. Varför vet jag det? Jo för att jag har en manisk besatthet att läsa när jag sitter och skiter och allt för många gånger har jag hamnat på en toalett där det inte finns något att läsa men väl ett gammal element. Finns ju faktiskt en gräns för hur många gånger man kan läsa innehållsförteckningen på ett tvålpaket eller schampoflaska utan att det blir tråkigt. Men, mina trogna element finns där alltid. Varför detta inlägg då? Jo...

På tv i skrivande stund går ett finskt barnprogram som heter Pikku Hammutt som översatt till svenska betyder Små spöken. Vet inte varför just den frasen triggade ett inlägg men det finns något fantastiskt hos finnarna som jag verkligen gillar. Inte nog med att de faktiskt överlever sina vintrar men dom lyckas även utveckla ett språk som är FULLKOMLIGT ologiskt. Hur mång "i", "k" och "u" kan man få in i ett ord innan någon världspolis (USA) rycker in och hävdar världsbrist på dessa bokstäver och att de minsann måsta avsätta den onda diktatorn Tarja Halonen så världen kan få tillbaka sina "i", "k" och "u"'n. Dessutom kan man ifrågasätta varför i helvete ingen arresterar dom för slöpratning. Inse att finnarna inte bara smäller in en massa bokstäver inpå varandra men dom utvecklar ju ett språk med utan tvekan världens längsta ord. Finland har ca 100 enstaviga ord. Tyskarna har 2000!!!! Inte undra på att det var tyskarna som nästan tog över världen och inte finnarna. Hade ju tagit 20 minuter för en finne att ge en order... "Kauttikkutikka kiiiittuuupuuutanoooti" medans tysken säger "Schnell!!!" Orättvis match.

Sen sägs det att Finland har svenska låneord och det kan jag väl köpa... riisi, sokeri och paketti men vilket frikking svensk ord har man lånat till tupakka? Säger ni tupp tror jag att en viss död rappare i USA kommer att bli väääldigt besviken på sitt namnval.

Maanviljeilijöitä = bonde (MEN SERIÖST???)

Ja ja.. Nog for now. Har en trerätters mexikans tacobuffé att förbereda för så jag hoppar av den sjunkande vodkaflaskan och önskar er en trevlig dag, tills vi hörs igen.


 

image255

"En sönderfrusen Fagel i Finlands huvudstad."

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0