I kyrkan bör man...

(Ursäkta alla stavfel och felskrivningar men mitt rättstavningsprogram funkar inte och jag ORKAR inte gå igenom hela texten igen. Har lite annat för mig just nu dessutom)


Jag har varit i kyrkan. Det är lite tradition i vår familj att gå, åtminstone på julafton. Och det gjorde vi även i år. Jag gillar kyrkor och har alltid haft en väldig öppen attityd till religion. jag har åsikter som alla andra men är kanske lite mer "förlåtande*" i min syn på troende än vad många utav mina vänner är. Men, medans jag sitter där dyker det upp fundering efter fundering som gör att jag tillslut inte längre vet vad som är vad. Jag tror minsan att jag har hittat anledningarna till att kristendomen tappar anhörare istället för att öka sina antal. Jag pillar fram mobilen och börjar föra anteckningar eftersom jag verkligen måste blogga om det här. Nedan är mina funderingar från mässan i Kalmar, julafton 2007...

1. Prästen välkomnar alla. Han pratar ett par minuter och avslutar med något i stil med "Och Gud i hemmelen gå med eder i vardagen", eller nått. Nu händer något skumt. Längst fram, i de framra ca 4 raderna av kyrkan, den enda yta som förövrig är full, sitter Lena och Per Svensson med sina perfekta 2,25 barn. Här sitter även Agda, 95 år och finklädd för kyrkan. När prästen har avslutat sin mening säger dom i gemensam ton "Gud i hmmm huhuh hehh huhhh". Jag behöver kanske inte skriva att jag inte hörde vad som sa men jag har aldrig varit såååå sugen på att st'älla mig och ropa "Let there be lips" i hela mitt liv... Var som att titta på Rocky Horror fast med Gud och en massa pensionärer. När lusten att ropa lägger sig börjar jag känna en viss olust över att det finns ett samband mellan de troende och pträsten som nykomlingar aldrig kommer att uppleva. Fel nummer ett: Isolera inte de nya, de nyfikna, genom att ha massa hemliga repliker och svar. Lämna ett manus i entrén i så fall.

2. Guds första budord lyder : "Du ska inte ha några andra gudar vid sidan om mig" Nu blir jag förvirrad. Titta runt i en kyrka nästa gång ni kommer dit. Inte en enda bild på Gud. Inte en antydan om att han ens finns. Från vägg till vägg är det Jesus som avbilads. Lyssan dessutom på prästen, bönerna och sångerna... Nästan allt handlar om Jesus. Låt gå för att det är Guds son men det känns ändå som att ALLT handlar om Jesus. Hur ska man som sökande tolka detta? Fel nummer två: Bestäm er... Vem ska vi prisa och tro på? Gud eller Jesus. Funkar inte att ha två väsenden som man ska tillbedja. Vad händer om Jesus gör revolt mot Gud? Måste man göra om alla kyrkor och banlysa jesus då? Vad händer med alla psalmer, krucifix och böner?

3.Om ni har hört Brasse Brännström berätta om när han var liten och skulle lära sig spela efter färgade noter så förstår ni vad jag menar när jag säger ENTONIGT!!!!! Brasse kommenterar att det är ju väldigt smidigt med gröna och röda prickar så man vet vart man ska sätta fingrarna. Jävligt enkelt om man är färgblind... Gråå grååå grå grååååå... VARFÖR måste det vara så entonig, tyst och obekvämt? Prästen säger "i eder närhet skola vi icke tala ur tur och med behaglighet skola vi tysta vara när allt han behöver säga är: "Uh uuuhhh.... No you didn't" Fel nummer tre: Vi lever inte på 1800. Det behöver inte vara skrämselteknik och hot om evigt brinnande i helvetet längre. Släpp loss lite.

4. Jag tror inte Gud gillar musik. Om han hade gjort det hade han inte sett till att de som skriver musik i hans ära hade gjort det så innerligt avancerat. Leta upp en psalm som inte innehåller 4 b förtecken eller 15 fiss... Helvete anamma om man skulle slänga in ett pissmoll i det hela... Fel nummer fyra: Gör psalmerna liiiite enklare. Släng gärna in ett par som inte handlar om gud och Jesus utan om blommor och sånt.

5. VARFÖR FÅR MAN INTE APPLÅDERA???? Snacka om otacksamt... Fel nummer fem: Släpp loss lite. låt folk visa sin uppskattning. Jag tror inte Gud trillar av stolen om folk applåderar.

6. Prsäten hade sett en tröja i julhandeln med texten :Gud är lite upptagen. Kan jag stå till tjänst med något?" På tröjan var det en bild av jävulen. Prästen tyckte inte att det var åretas julklapp och konstaterar att om det är det som är julandan så vet han inte vad julen handlar om längre. OMG!!! Släpp loss... Det var ett skämt. fel nummer sex: Det MÅSTE finns utrymme för humor i alla religioner. Dom ända som tar priset är folket som startar krig när mna målar Mohammed på en bild eller döpen en nalle till Mohammed. Seriöst... Folk blir ju rädda.

Kommentarer
Postat av: pseudonym

Tänk att man fick sin jul predikan utan att besöka kyrkan, tack vännen :)

2007-12-26 @ 20:54:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0