A-Kassan...

jag är inte speciellt välutbildad och jag är väldigt ointresserad av politik, ekonomi och sånt så när jag ser saker på nätet så kan jag inte annat än att helt enkelt ta ett steg tillbaka och försöka se det för vad det är.

Anledningen till att jag skriver detta är en artikeln i dagens "media" som berör höjningen av A-Kassan.

När "de blåa" tog över regeringen så var en av deras första åtgärder att höja A-Kassan och folk skrek som tokigt.

"Vad har vi gjoooooort!!!"
"Hjälp oss Sossar!!!"
"Duuuumma dumma kapitalister!!!"


Men när jag läser detta så kan jag inte annat än att tolka det som att dom faktiskt hade rätt? Nu är det väl trots allt inte ett regeringsbeslut som styr att det blir en höjning?

har jag helt fel eller? MFC? Förväntar mig ett svar på denna för om det är någon som kan klassas som en tunna av kunskap vad det gäller sånt här så är det du....


Kommentarer
Postat av: Annelie

..Jag förstår inte riktigt vad du menar..

Dom "blåa" höjde ju A-kassan direkt när dom bildade regering. Nu höjs A-kassan igen, eftersom det är många som behöver hjälp i dessa dåliga tider. Vad har det med deras höjning från början att göra? Kanske hade A-kassorna varit starkare om inte så många lämnade dom efter dom "blåas" första höjning?

..en tanke bara.. ;)

2009-03-13 @ 05:46:46
URL: http://goolan.blogg.se/
Postat av: MFC

Det man måste komma ihåg är att A-kassan inte är något FACKET "äger". A-kassan är en separat myndighet kan man säga. Facken får betalt för att hanter A-kassan. Oftast har facken en person som är anställd av A-kassan eller som är anställd av facket men får ersättning av A-kassan och jobbar med A-kassefrågor hos facken. Det är EN sak man ska komma ihåg.



Det andra är att regeringen påstod att A-kassan skulle göras "självfinansierad" men det var den redan från början. Problemet var bara att förutom en del av avgiften från medlemmen så var en del av arbetsgivaravgiften avsatt till A-kassan. Nu ville man "sänka arbetsgivaravgiften" och jag tror DET tvingade fram en höjning av A-kassan för gemene man. Vi vet ju vad det blev av sänkningen för arbetsgivaravgiften.........



Vad moderaterna gjort är helt enkelt något så genialt korkat att dom gjort a-kassan till det perfekta kostnadsstället för varje enskild privatperson nu när finanskrisen slår igenom. Jag tror bestämt att man kommer att stryka a-kassetaket på 300 snart för det kommer bli så många arbetslösa så facken helt enkelt måste ta ut ÄNNU MER i avgift.



Genialt va!?

2009-03-13 @ 08:20:36
URL: http://mfc.elmberg.net
Postat av: MFC

Err.. genialISKt skare va!

2009-03-13 @ 08:22:46
URL: http://mfc.elmberg.net
Postat av: MFC

... och nej, A-kassan (som ju är en myndighet) bestämmer höjningen utifrån mängden arbetslösa och lite andra riskfaktorer. Problemet är att regeringen skapat detta system efter senaste valet och den är orättvis. Kan ta den diskussionen en annan gång (lunchen slut för denna gången).

2009-03-13 @ 13:50:11
URL: http://mfc.elmberg.net
Postat av: Perka

A-kassan är en omställningsförsäkring, dvs från ett jobb till ett annat jobb. Det är inte ett försörjningsstöd, för sådana handläggs av kommunen under socialtjänstlagen. Tidsperioder och ersättningsnivåer ska alltså skapas utifrån samma principer som andra försäkringspremier.



130 000 personer lämnade utanförskap och kom i arbete tack vare de jobbåtgärder, däribland förändringar i ersättningssystemen, som den nya regeringen fick ta till när Persson et concortes havererat den svenska arbetsmarknaden totalt, genom t. ex. det vansinniga i att förtidspensionera fullt friska människor som varit långtidsarbetslösa. Detta skedde dagligen som ett sätt att mörka arbetslöshetssiffror.



Visst, vi gjorde inte allting rätt, det har ingen regering någonstans på planeten lyckats med, men vi folk i arbete och gick från bidrag till egen försörjning. Det är åtminstone jag stolt över att ha medverkat till. Sen tycker jag att delar av det nya sjukförsäkringssystemet är dåligt, man ska inte slå på de som ligger ner, men inget system är perfekt just för att de utgår från själva systemet och inte individen.



Så ja, nu fick du lite debatt, Fagel!



Trevlig helg önskar



Per Gjörloff (M)

2009-03-13 @ 19:33:33
Postat av: MFC

Jag kan baserat på vad min sambo gått igenom intyga att er "omställningspolitik" misslyckats fatalt!

2009-03-14 @ 09:45:19
URL: http://mfc.elmberg.net
Postat av: MFC

Det var ett kort svar du fick av mig men så går det när man sitter med mackan i hand.



Vad jag inte förstår är att moderaterna (inget personligt) tror alla är myglare, det märktes framförallt på inställningen som man dikterade åt Försäkringskassan och andra myndigheter. Alla arbetslösa är svin som inte vill ha jobb och har man inget jobb så är man en som inte vill jobba. Den attityden har spridit sig ner till "de yngre" och jag måste beklaga att ministrar skapat en sådan inställning och attityd. Jag känner en hel del folk som är arbetslösa och det som genomsyrar deras liv är den attityd de möts av. Man söker jobb efter jobb och får samtidigt skit för att man "lever på systemet". Man gör ALDRIG tillräckligt och det finns ingen väg ut eftersom moderaterna kapat vuxenutbildningarna och skapat en "attityd" som de arbetslösa möts av hela tiden. Jag skulle nästan vilja kalla det för kollektiv mobbning!



Visst, jag håller med om att ingen regering är perfekt. Men av de regeringar och politiker jag haft "erfarenhet" av så är moderater (och alla wannabe-moderater i form av allianspartners) de som har minst förståelse för individen och jag kan se det tydligt! Det räcker att kolla på "jobbavdraget" och skattesänkningarna. De ges till de som har jobb, inget till pensionärer eller studenter eller arbetslösa. Deltidsjobbare måste säga upp sig för att de bara få a-kassa i 75 dagar, varför? Jo för att "pressa arbetsgivaren till att heltidsanställa dom". Om man kollar hur situationen ser ut så är det den helt omvända. Arbetsgivare utnyttjar detta och skiter i att anställda måste säga upp sig för man hittar alltid någon ny stackare som vill ha något att göra.



Förstår du vart jag är på väg, hela tänket är fel. Fokus ligger på krav på den arbetslöse eller deltidsarbetslöse. Det är inget fel på krav men det finns INGA krav på arbetsgivare. Många arbetsgivare har en mycket cynisk inställning och uppskattar er politik eftersom den gynnar dom! Jag har vänner som fått erfara detta.



Jag hade inte skrivit det om jag inte sett det med egna ögon. Ner på individnivå.. sätt er in i individens situation!!!!



DÅ kanske ni förstår vilket helvete folk har!



Slutligen vill jag tillägga att den här finanskrisen är bara i sin inledande fas och jag är rädd för att er politik kommer slå fruktansvärt fel när kommuner och landsting inte kan hantera den våg av individer med svårigheter som kommer. Det gäller människor såväl i arbetslöshet som i ohälsa. Detta är inget "pro-sosse"-inlägg utan enbart ett inlägg för att beskriva hur fel ER politik är. Det kommer att komma prishöjningar vi medborgare inte sett på mycket länge (om någonsin) och i relation till svårare tider, arbetslöshet, minskade löner och sämre ersättning så hoppas jag att ni förstår vad ni skapat.

2009-03-14 @ 10:33:41
URL: http://mfc.elmberg.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0