Vad är det som gäller egentligen??

Jag kan bli så trött på folk som spottar och svär över politiker, poliser och andra auktoriteter. Anledningen är nog dock att jag är på tok för naiv för mitt egna bästa. Jag MÅSTE kunna tro att jag kan lita på polisen som enhet. Visst, det finns rötägg men man kan inte dra alla över en kam pga det. Jag måste även kunna lita på att politiker, som majoriteten av Sveriges befolkning valt, har mitt bästa i åtanke när man skapar lagar och liknande.

Men när jag läser artikeln idag om att dommaren i PB-rättegången inte var Jäv så vet jag inte längre.


Om jag gav detta inlägget ett par minuter mer än jag är beredd att göra så KANSKE jag skulle kunna hitta paraleller som skulle få folk att förstå att det inte alls är så farligt att vara med i en organistaion som värnar om upphovsrättsskydd. Om jag, som dommare, är med i en politiskt engagerad organisation som kämpar mot rasism, är jag Jäv om jag dömmer ett mål mot en rasist? Ja kanske, eller nej, inte alls enligt media idag. Usch, jag är så förvirrad i allt detta och jag tycker det är så jobbigt när jag inte längre vet om jag kan lita på dom omkring mig som har fått ansvaret att se till att allt är som det ska.

Seriöst, med tanke på hur OTROLIGT många, och i vilka instanser det varit, så måste vi väl, som Svenskar, ändå kunna lita på att bedömningen om att han inte är jäv är korrekt? Nu vet jag att många kommer att säkert tycka att jag har fel. Jag kan mycket väl gå med på att dommaren är jäv. Att han har intressen, både politiska och kanske ekonomiska, i det här fallet men är det verkligen rimligt att tro att den makten industrin har sträcker sig så högt att ett överklagande nekas pga detta?

Vad säger ni?

Kommentarer
Postat av: MFC

Lobbyist-grupperna som påverkar myndigheter o rättsliga instanser har grova och tunga verktyg till sitt förfogande (läs: Amerikanska regeringen). Jag vet att Sverige hotades av sanktioner från USA om man inte gjorde något åt fildelningen. Det som pågått kring Pirate Bay är inget annat än ett spel för galleriet då domen var klar långt innan rättegången började.



Källor:

hotadesverigemedsanktioner" rel="nofollow">http://figureskate2008hb.svt.se/2.53793/1.620167/usahotadesverigemedsanktioner

http://www.youtube.com/watch?v=m6DBn0BncMk

2009-06-25 @ 20:28:25
Postat av: MFC

Första länken blir knas, du får sätta underskore mellan följande ord i länken:



usa

hotade

sverige

med

sanktioner

2009-06-25 @ 20:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0