Fotbojjor öppnar nya möjligheter

Hej och hå,

Idag skriver Abladet om att Justitieminister Beatrice Ask vill införa fotbojjor på unga. När man läser detta så kan man tolka det på två sätt: (Jag kunde inte riktigt urskilja vad syftet var men jag hoppas på alternativ två)

1. Vi är för hårda mot dagens ungdomar. En person som är 17 år och 364 dagar ska inte dömas som en vuxen av den anledningen att dom är inte 18. Mord? Våldtäkt? Rån? Heck, in i sluten ungdomsanstalt i 4 månader och sen får du ha det så bra. Men istället för att låsa in dessa stackars barn som begår dessa ohyggliga brott så sätter vi bojjor på dom så de kan fortsätta sina liv, mer eller mindre, som innan. Dock något mer begränsade.Det är ju inte så att kriminella, och ungdommar under 18, utnyttjar minderåriga till att begå brott bara för att dom inte kan dömmas.

2. Vi måste bli tuffare mot ungdomskriminella. Många utnyttjar unga eftersom dom inte kan dömas vilker innebär att dom kommer ut efter en barnsligt kort tid oavsett vilka brott dom begår. Därför ska dessa mardodörer övervakas under en betydligt längre tid än vad ett vanligt straff hade gett.

Vad som bekymmrar mig lite är vad Beatrice Ask säger när hon säger: " Det är pappa som plockar upp plånboken, och på så sätt slipper ju ungdomarna ifrån straffet, säger hon till SvD." som argument till att ungdomar under 18 ska slippa bötesstraff. Ja, det är helt rätt att föräldrarna inte ska belastas men samtidigt betyder ju det bara att ungdomar som begår brott VET att varken dom eller föräldrarna kommer att behöva betala. Det KAN inte vara bra... Släng på dom boten och tvinga dom att betala från det att dom ärt 18 istället.




P.S Ironiskt nog så var den första träffen på Google, när jag sökte på fotbojja (Jo jag vet nu att det stavas med ett J) denna sidan. Humor på HÖG nivå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0