Blir det prejudikat?

Ska bli otroligt spännande att se vart rättegången mot thepiratebay kommer att sluta. Jag förstår ju anledningen till att mand rar dem inför rätta men jag har så svårt att förstå hur tänket bakom det hela är...

Thepiratebay har en hemsida som berättar för folks datorer vart de kan ladda hem material. Skyddat eller fritt men kontentan är att de visar egentligen bara vart man kan begå brott. (Ja, vissa anser att fildelning är ett brott och den debatten ger jag mig inte in i, mest för att jag inte har en åsikt)

Min fråga är, vad är skillnaden, om man nu verkligen ska generallisera, på detta och om jag visar en kille på stan vart jag råkar veta att det finna knarklanagare? (Nu i skrivande stund inser jag dock att mitt argument kanske inte håller eftersom vi har, så vitt jag vet, anmälningsplikt?) O andra sidan så har ju faktiskt polisen tillgång till informationen med så... Ähhhh nu snurrar jag bara in mig...

Nåväl, världen ser på med spänd förväntan. Detta domslut kommer att sätta prejudikat och förlorar TPB så ligger vi alla pyrt till.

Undra om jag begår brott genom att länka till thepiratebay?

(Källa: http://blogg.aftonbladet.se/29657/perma/1126131 samt http://blogg.aftonbladet.se/29657/perma/1126131)

Kommentarer
Postat av: Annelie

I sånna fall begår väll google oxå brott? Som länkar till piratebay menar jag. Lite knasig hele denna diskussion tycker jag.

Vad jag vet så var det samma debatt med dom första biblioteken, inspelningsbara videospelare och kasettbanden.. då kunde man ju spela in musik från radion!!! Hujeda mig. Och sprida den!! Jisses.

Kom på ngt annat än att jaga "en hel generation" eller begränsa internet. Känns lite sent för det..

Vi får se vart det bärmed det hela. Mkt intressant.

2009-02-16 @ 12:08:11
URL: http://goolan.blogg.se/
Postat av: Fagel

Ja det ska verkligen bli spännande. Att saker och tings överlevnad hotats att dö ut genom ny teknologi är ju precis som du säger inget nytt. Alltr blir så enkelspårigt... Det är mest det jag irriterar mig på.

2009-02-16 @ 12:12:15
Postat av: MFC

Vi vet ju redan vad domen blir...

2009-02-16 @ 12:45:12
URL: http://mfc.elmberg.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0