Out of sight, out of mind...

Jag brukar inte debattera klimatfrågor för det är som att krama vatten ur en sten. JAG gör vad en del för att hjälpa till men långt ifrån vad jag borde göra. Samtidigt kan man börja fundera på om det verkligen är så att vi KAN göra något? Dom säger att koldioxidutsläppen i världen gör att allt går åt helvete men samtidigt läste jag någonstans att människan bara står för 3 - 5% av utsläppen. Det känns inte som att även om vi slutar 100% idag att dom 5% kommer att vända trenden.

Vad jag däremot blir lite förbannad på, och dessutom är något vi kan göra något åt är artikeln från Abladets TV nedan. För er som inte "kan" er jänkar geografi så kan jag säga att Texas har en ungefärlig landyta på 678,358 kvm medans Sverige ligger på ca 450,295 kvm. Det innebär att den lilla ö av skit som flyter runt i havet är 1,5 gånger större än Sverige!!!!



Allvarligt!!!! Vad håller vi på med???


Kommentarer
Postat av: MFC

Snacket om koldioxid handlar bara om en sak, att få igång en global handel med utsläppsrätter. På kort sikt är det utsläppsrätter mellan företag och organisationer. På lång sikt är det kolkrediter på individnivå.



Faktum är att banker och finansinstitut redan förbereder sig för en global handel med samma typer av "produkter" som de som var baserade på huslånen i USA. Tanken är även att detta ska införas på individnivå, dvs att varje individ får en viss mängd kolkrediter som denne får bruka. Detta är så förutsägbart så jag behöver bara luta mig tillbaka med en öl i handen o följa detta!



Med lissabonfördraget i hamn behöver du inte oroa dig. Sverige har gett upp sin suveränitet, åtminstone på det praktiska planet, så nu bestämmer EU vad som är bäst för oss och .. som man säger på engelska.. Boy are we gonna get it! Det är trots allt "vi" som skapat denna hemska värld.



Det tillåts inte längre något ifrågasättande, se bara vad journalisten utsätts för när han ställer en obekväm fråga!



http://www.youtube.com/watch?v=aUtzMBfDrpI



Detta är från den pågående konferensen i Köpenhamn (a.k.a COP15)

2009-12-12 @ 22:33:46
URL: http://mfc.elmberg.net
Postat av: Skagge

Det är otroligt sorgligt att se hur fucked up allt är. Man kanske skulle bli aktivist? ;)

2009-12-17 @ 14:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0