Ibland är det skönt att det finns regler...

Jag kan många gånger förundras över folks ovilja att arbeta.

Jag kan många gånger förundras över folks illojalitet mot företaget som anställt dom.

Jag har MÅNGA gånger uppmanat gnällspikar, slapptaskar och "snorungar" att söka annat jobb om det inte passar.

Jag har MÅNGA gånger förundrats över vilken otroligt bra grupp jag jobbar med idag... Vi gnäller och spottar och fräser och gråter men vi gör det tillsamans och det gör oss starkare.

"Kul på jobbet" är en term som jag tror att många arbetsgivare tar för lätt på. Det jobb jag och mina kollegor genomför är ett s.k transityrke. Det innebär att man med ingen erfarenhet kan få jobb och oftast tar folk detta jobbet mellan en långresa eller innan man ska börja studera. Det är oftast hög omsättning och korta anställningar men just hos oss är det raka motsattsen. Och det tror jag beror mycket på att vi faktiskt har kul på jobbet. Många av oss, hell... majoriteten av oss känner nog ofta att man hellre hade varit någon annanstans, men vilket jobb skulle inte ge den kännslan? Vi har nog även, gömt bakom ett ölglas, yttrat oss olämpligt om hur saker och ting sköts. Även jag... Men vad jag inte har någon tolerans för är folk som externt går ut och smutskastar det företaget man jobbar på.

Att jag, med mina kollegor, kan sitta och diskutera ditten och datten, avtal som är otydliga eller icke existerande rutiner är en sak men när kunden väl ringer in, när det väl gäller, har vi alla, och jag menar ALLA, en enad front där vi gör vad vi kan, med det vi har, för att kunden ska bli nöjd och för att företaget ska klara det man lovat. Det är en utmaning i vardagen att bolla avtalsfrågor, rutiner och kunder, leverantörer och tillverkare men det är det som är utmaningen. Vad vore livet på ett 9-5 jobb där allting funkade, heeeeela tiden.

Vad som gjorde mig absolut gladast i den artikel som abladet startade upp om den McD anställde som smutskastat sin arbetsgivare på sin blogg var just att det finns regler för vad man får, och inte får, säga offentligt som faktiskt ligger till grund för ett eventuellt avsked. Med dagens regler så är det inte lätt att göra sig av med en anställd som inte fyller kravet. Verkligen inte. Tro mig... Ska inte gå in i detta då jag i skrivande stund troligen inte kommer kunna hålla mig från att berätta om mina erfarenheter och då kanske något fack eller... fack känner sig träffade.

Oavsett så anser jag att det är bra att man får avsluta en anställning pga illojalitet.

För att bara förtydliga så menar jag absolut inte att man som arbetsgivare ska få bete sig som man vill och inte riskera att bli uthängd men det finns kanaler för sånt med.

Kommentarer
Postat av: Angeliqua

Exaktamundo, man biter inte handen som föder en.

Själv jobbar jag ju (som du vet) åxå på en transitarbetsplats, men efter ägarbytet i somras har jag inte en gång känt olust att gå till jobbet. Det är stundtals en ren fröjd, vi blir äntligen behandlade som personer istället för arbetskraft.

Det är ge & ta som gäller nu, istället för ge & ge som rådde innan.

2010-01-20 @ 13:53:59
Postat av: pseudonym

Hur ser herrn på ex. problematik inom sjukvård där personal mer eller mindre tvingas ta till media för att påtala missförhållanden...eller är ett bättre alternativ att bara byta arbetsgivare?

2010-01-21 @ 13:41:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0