Elbolagen lurar slappa användare

JOBBAR HALVDAG IDAG OCH BLOGGAR SÅLEDES INTE PÅ ARBETSTID!!!!


Läser idag en artikel på Aftonbladet som behandlar elbolagens lurendrejjeri mot privatanvändare. Just detta fallet har inget med rubriken på inlägget att göra, den biten kommer senare.

Här hittar vi Familjen Green i Hedemora som nyligen fick sin elmätare utbytt mot en ny modell som:

"De är godkända, certifierade – och felkonstruerade."

Trots påpåekande till elbolaget så var det ingen som lyssnade. Men, som vanligt, i framtiden, så vaknar alla när det skrivs om det i pressen. De drabbade kunderna kommer att kompenseras. Det som dock gör mig lite smått förbannad är:

"Dessutom är det i flera fall kunderna – och inte elbolagen – som först uppmärksammat de skyhöga räkningarna."

Nu vet inte jag om det betyder att elbolagen faktiskt proaktivt, i vissa fall, kontaktat kunder och informerat om att det är ett fel eller vad dom menar men jag kan ge mig f*n på att i de fall bolagen kontaktat kunderna är för att de misstänker att man odlar knarkotika och därför har onaturligt hög användning av el. Visst, det är individens ansvar att se till att allt är rätt och ingen kommer, uppenbarligen att ta hand om dig om du inte tar hand om dig själv men i vissa lägen blir man bara trött.

I mitt exempel, därav titeln, så handlar det om att jag flyttade för ca 2 år sedan. Som brukligt tecknar man elavtal, internet etc och allt flöt på dunderbra, tills för några månader sedan. Jag stod och pratade med mina vänner om våra elräkningar och det visade sig att min elräkning var såååå mycket högre än alla andras. Själv hade jag inte direkt reagerat på det eftersom man har lite belysning, datorer och spel som står igång. Men trots ganska gediget arbete med att alltid släcka när man lämnar ett rum samt försöka stänga av "bovarna" så var priset mer eller mindre konstant. Ca 1900 kr/kvartalet för en rätt liten tre där värmen och vatten ingår i hyran. Dum som man är så reagerar man ju inte förens någon poängterar det. Så här löd mitt samtal med supporten:

Jag: "Hej, Fan-fuck-i helvete... Varför är min el så dyr?"
Hon: "Jo men det är för att du inte gjort ett aktivt val."
(SJÄLVKLART!?!?!?!?)
Jag: "Fan -fuck-i helvete! Vad menar du kvinna??"
Hon: "Vad trevlig du låter. Ska vi träffas?" (Nej det sa hon naturligtvis inte!!!!!)
Hon på riktigt: "Eftersom du inte valt vilket avtal med oss du vill ha så betalar du liiiiiiiiter mer."

När hon slirade på ordet "liiiiiiiite" så insåg jag att jag var fucked!!!!

Jag: "Jaha. Vad innebär det då?"
Hon: "Jo du betalar 160 öre/kilowatt timme"
Jag: "Jaha... Och om jag tecknar avtal då?"
Hon: "Då betalara du... hmmmm... då ska vi se.... Jo här har vi det. 89 öre/kilowatt timme"
Jag:......
Jag igen: ......
Jag en sista gång: "Fan fuck i helvete!!! Vad säger du???? Varför har ingen sagt något om detta?"
Hon: "Du fick en lapp när du flyttade in"
Jag: "Så du menar att mellan en hastigt påkommen flytt, 1,843 flyttkartonger och allt annat som kommer med en flytt så ska jag inte bara säga till er att jag vill ha er el-helvetes-djävul men jag måste även säga vilken sorts avtal jag vill ha?"
Hon: "Ja precis."
Jag:.....
Jag igen: ........


Vänner...

Jag vet att det är MITT fel att det blev som det blev men när jag inser att pga min miss så har detta elbolag, på 2 år, fått ca 6000 kr dom inte skulle haft så blir jag förbannad. Kunde dom inte skickat ut en liten lapp med fakturorna som påminnelse om att jag betalar gestapo-priser för min el? En gång per år hade varit nog för att dom inte skulle hamna på min lista över "Bolag som skiter fullkomligt i alla sina kunder under förutsättning att dom bara får pengar för det."

Om jag åker till statoil och börjar tanka så vill jag inte betala 22 kr /litern bara för att jag missade att trycka på en knapp som sa "Ja jag vill tanka med er och kommer troligen göra det igen"

Usch!!!! Anlednignen till att jag inte namnger bolaget är för att jag är ÖVERTYGAD om att andra bolag beter sig minst lika svinigt.

Så, med det sagt, GÖR ERA VAL!!!!!

Kommentarer
Postat av: Annelie

Hahahaha!!!

Det var så kul skrivet.. haha, tråkigt för dig, destå roligare för oss.

Hahaha!

Du vet, jag har sökt mitt drömjobb hos Vattenfall, det är där jag ska jobba med "utsatta" människor..

Mohahahaha!!!

(Skoja naturlisch, har sökt till en skola, socionom..)

2009-06-11 @ 20:16:35
URL: http://goolan.blogg.se/
Postat av: ricci

jävligt kul läsning. är det inte hopplöst....suckar åt detta jävla system, som är så att man bara vill spy. är man inte aktiv och kan föra sig i denna djungel av byråkrati så är man rvknld av nån girig fn som går över lik för att göra sig en hacka på oss vanliga, hederligt arbetande människor. power to the people!

2009-06-12 @ 09:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0