Kulturkrockar

Jag hade inte tänkt att blogga om Lubna som dömdes till 40 piskrapp för att hon burit byxor men efter att ha sett artikeln om den nya Sex and the City filmen så blev jag bara tvungen att säga ett par ord.

Medans jag sitter och funderar på vad jag verkligen tycker om det hela så inser jag att jag ställs inför ett dilema. Jag vill nog, som de flesta andra, idiotförklara dessa länder och deras helt galna syn på saker och ting. Kvinnosynen är onekligen inte något som den "civiliserade" västvärlden kan ställa sig bakom och synen på sex och alkohol ställer sig ju tätt i kön för "Argument jag inte kan relatera till".

Men, samtidigt tänker jag på alla gånger jag har hört folk säga till mig att dagens invandrare måste anpassa sig till våra lagar om dom ska bo här och dom måste följa våra regler så ställer jag mig lite funderande till varför VI inte måste acceptera och anpassa oss efter DERAS lagar och regler.

Visst, kränkningar mot sexuell läggning, kön och ras är inte rätt oavsett vad det finns för lagar i landet men samtidigt måste vi se till det kulturella och historiska i landet i fråga. Den enda anledningen till Afrikas förfall idag, enligt mig, är att europeérna gav afrikanerna 100 års utveckling på ett dygn, visade hur sakerna funkade och stack sen när dom fått det dom ville. Visst, det var "snällt" att lämna tillbaka landet till afrikanerna men när ingen vet hur man lagar en traktor eller sköter ett irrigeringssystem så säger det sig självt att landet kommer att förfalla. TYVÄRR är det så att allt måste få ta den tid det tar och vi kan inte annat än att hoppas på att våra kulturer och åsikter sakteligen kommer att mötas i mitten, istället för att växa ifrån varandra.

Det var mina 5-öre på ämnet. Ha det fint!

Kommentarer
Postat av: malinm.se

Vi ska till Tunisien :) har du varit där?

2009-07-30 @ 20:26:47
URL: http://malinm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0