Hultsfredsfestivalen 2009 Dag 3 (Fredag)

Fredagen var helt klart en av dom bättre dagarna med rätt ok väder och otroligt många bra band som spelade.

Det hela började med Lillasyster i ett fullsmockat Teater. Kännslan att står med såååå mycket folk och sjunga allsång med alla var helt makalös. Dessutom är dom ju ett sju-helvetes bra band med härlig scennärvaro och en otorlig förmåga att piska upp en stämning som inte är av denna världen. En av höjdpunkterna var när trummisen fick ett frispel och hoppade av scenen och in i publiken.

Efter Lillasyster blev det Anna Ternheim som också var väldigt bra. Jag är ju otroligt svag för kvinnliga singer songwriters så det går utan att säga att det var bra.

En av dom absoluta höjdpunkterna var Madness, men för er som läser bloggen så är det ingen överraskning. Vilket otroligt bra band det är. Många av er kanske inte vet vilka dom är men oftast när man börjar nynna, eller sjunga på, "Our House, in the middle of the streeeeet" så brukar dom flesta veta vilka det det är. Och vet man vilken den låten är så bör man se Madness då i stort sett ALLA låtar dom spelar är hits från en svunnen tid som om och om igen spelats på barer och i rökiga lokaler.

Mando Diao var också mycket bra och kommer utan tvekan att ersätta The Hives som årets festivalrockband när det väl blir dags. The Hives håller dock förstaplatsen fortfarande och kommer ju till Sonisphere så Mando Diau får nog vänta minst ett år till.

Sen hände det.... Lenka.... Det går inte att med ord beskriva vad som hände under hennes föreställning. Ytterligare en singer songwriter så att det skulle vara bra var ingen överraskning men, jag säger som jag sagt till alla andra, jag förstår nu vad nyreligiösa människor går igenom mentalt och kroppslig när dom säger att dom hittar gud. Den innre friden, hoppet om medmänsklighet och ett gott liv som skjuter in i en som en kanonkula från 0,5 meters avstånd. Jag förväntar mig inte att någon ska förstå så jag tänker inte ens fortsätta hylla henne man jag kan säga att ribban sattes och alla andra jämnförs nu med henne.

Och med det sagt så kommer nu bilderna.




Lillasyster





Anna Ternheim




Bilderna på Mando och Madness blev inget bra så det blir helt enkelt till att avsluta med.......

Lenka



"Like a song"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0