Dömd mördare vill bli läkare igen...

Läser detta och vet inte riktigt på vilket ben jag ska stå på. Ska jag svikta över till "Mördare har inga rättigheter och ska straffas och inte få vara normala" eller ska jag luta över på "Han är frigiven och varför ska han inte få en chans att leva normalt" benet. Egentligen spelar det ingen roll vilket ben jag står på för ingen bryr sig om vad jag säger ändå men min fråga måste ändå vara, vilket jobb ska denne man ta för att det inte ska bli rubriker.

Dömd mördare vill bli sopåkare?
Dömd mördare vill skruva bultar på Volvo?

Jag är av den absolut starkaste åsikten att folk som bryter mot lagen ska inte luta sig mot lagen för att bli behandlade med den respekt och männsklighet som andra, laglydande, människor blir men det finns ändå gränser. Personligen anser jag att straffskalan i Sverige är alldeles för vek. Pedofiler, som per definition, anses vara psykiskt störda får 4 - 6 månaders terapi och släpps sen ut i samhället. 94% av pedofiler är återfallsförbrytare. Men, om samhället lägger sig på rygg och inte kräver hårdare straff för brottslingar så MÅSTE vi acceptera att någon som avtjänat sitt straff faktiskt kommer att försöka göra något med sitt liv. Nu vet jag inte hur Hampus utförde sitt mord, om det var läkarrelaterat men om det inte var det så måste väl ändå personen i fråga få utbilda sig och göra något med sitt liv? Visst, pedofiler ska inte jobba med barn. Mordbrännare ska inte jobba inom brandkåren och våldtäcktsmän ska inte jobba som patrulerande nattvakt på Universitetsområden. Men, om man bedriver den här sortens häxjakt så är det väl inte konstigt att folk som Hampus kommer att stötas ut. Det är väl inte så konstigt att han kanske hamnar i bottenskicktet igen och slutligen faller in i ett mönster där den enda medmänskligheten han kommer att få kommer från andra kriminella.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0