Nu skjuter jag mig kanske i foten...

Jag brukar ofta störa mig på folk som ger upp på livet bara för att dom har sunkiga förutsättningar. Taskig uppväxt med alkoholiserade föräldrar, sexuellt utnyttjade eller bara en historia av att vara åsidosatt. Jag tycker personligen att när man skyller på sånt så är det ett hån mot dom människor som verkligen tog sig igenom skiten och faktiskt gjorde något med sina liv. Visst, jag köper att det är svårare för vissa att lyckas baserat på just historik men är det inte en anledning att kämpa mer?

Jag ska börja med den tradidtionella "jag är inte rasist" kommentaren här för jag vill vara VÄLDIGT på det klara med att en persons hudfärg har aldrig varit en faktor för hur jag behandlar någon och kommer aldrig vara det men jag kan inte stoppa mig själv från att skriva följande inlägg.


Jag tänker inte göra det här till något monstruöst inlägg där jag kommer behandla historiska händelser, tidigare erfarenheter och politiska inspel utan jag vill bara belysa ett ämne som jag länge stört mig otroligt mycket på.


Det jag stör mig på är folk som bor i ghetton och som uppenbarligen inte har något som helst intresse av att skaffa sig ett jobb som betalar pension. Vad grundar jag det på? Jo språket. Vi ser idag en ungdomskultur som steg för steg förändrar, åtminstone det skrivna, språket på ett sådant sätt att för det otränade ögat så skulle man kunna tro att folk driver med en. Men tittar vi på ghetto"språket" från USA t.ex så har det lääänge varit under utveckling på ett sätt som gör att folk helt enkelt inte förstår längre och för mig är det fullkomligt ofattbart hur man sjunker till den nivån och i samma andetag säger "Ai aint gunna getz me no jobizzle 'xuz da whaite men is be hatin us".


Nej, den vita mannen hatar dig inte. Han förstår dig inte.


Hittade för ett tag sedan en blogg som heter http://dumbtweets.com och det är i all ärlighetens namn ett facit till varför det ser ut som det gör. Låt mig delge ett par exempel.






Nu finns det säkert folk som tror att jag bara letat upp ghettofolk och kopierat men gå in på sidan och titta själv så får ni se. Tycker dock det är kul när man ser nedan kommentar. Den första...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0