Är det här verkligen vetenskapligt??

Jag skrev ett inlägg för länge sedan om riskerna med att ha anti-propaganda som är missledande. Nu hittar jag idag en "artikel" i Aftonbladet som säger sig bevisa att ALLT intag av hash kan orsaka psykoser. Jag tänker inte debatera för eller emot eftersom de som är emot går inte att prata med och de som är för är troligen för stenade för att tycka annorlunda men jag skulle gärna vilja bidra med lite fakta jag med.

Aftonbladets artikel säger: I testet ingick 22 friska studenter som injicerades med THC, den aktiva ingrediensen i drogen.
Först och främst tycker inte jag att 22 personer är tillräckligt för att göra en studie på. Dessutom har jag itne en aning om skillnaden mellan att RÖKA hash som innehåller THC eller få det injecerat. Visst tusan är det skillnad på att röka heroin och injecera?

Enligt Wikipedia så innehåller THC i hash inte en tillräckligt hög toxitet för att vara dödligt. I vetenskapliga tester har man t.o.m haft svårt för att administrera tillräckligt höga doser för att det ska vara dödligt för djur. Notera även att man i denna artikel säger att det är en skillnad på att röka och injecera vilket bara styrker min punkt ovan.

Jag känner att jag skulle kunna lägga hur mycket tid som helst på att plocka citat ur den här wikipedia artikeln men jag tror jag släpper det. Läs det själva och skapa en egen uppfattning. Kort och gott menar jag bara att man måste vara selektiv i vart man hämtar sin information ifrån.



Kommentarer
Postat av: Tom

Självklart finns det risker med att röka gräs eller hasch, men de är relativt försumbara jämfört med (den ständiga parallellen) alkohol. Har man anlag för sinnessjukdom ökar risken, men syftet med att röka på är väl ändå att för en stund bli "knäpp"? Frågan är om psykosen de i artikeln syftar till, är ett kortsiktigt resultat av THC eller om det är en livslång effekt. Pinsamt dålig journalistik.

2009-07-29 @ 13:49:02
Postat av: Snibel

Helt sinnesrubbad undersökning. Vad ville de bevisa egentligen? Ja det är stor skillnad på att röka och injicera heroin. Och INGEN injicerar THC.

Klassiskt exempel på klåpar-forskning.



Dessutom, effekterna de talar om är effekterna av ett NORMALT THC-rus, och inte bestående!!



Det är redan bevisat, om och om och om och om igen av mänger av SERIÖSA undersökningar, att THC inte ger bestående skador.



Nuff said. Vilken jävla bullshit-undersökning, och vilket bullshit-Aftonbladet somn publicerar det.

2009-07-29 @ 14:02:42
Postat av: Irriterad

Jag är verkligen inte drogliberal, har inget större emot att hasch och maya är olagligt men det där är f*n skrattretande. Inte vetenskap för fem öre.



Några saker:

1. Hur ett ämne "levereras" (injektion, inhalering, absorbering osv) har stor betydelse för hur det påverkar kroppen. Som sagt tidigare, INGEN injicerar THC.



2. Hasch och marijuana innehåller långt fler ämnen än enbart THC, det anses inte att THC är det enda verksamma ämnet, utan bara ett av dom. Det har tex konstaterats stor skillnad på effekterna från när enbart THC har givits som medicin och dom från att röka hasch eller marijuana.

Med en sån metod skulle man tex kunna "bevisa" att ersättningssalt (kaliumklorid) är livsfarligt då att INJICERA enbart några gram av det kan vara dödande.



3. 22 personer är ett mycket litet, alltför litet, underlag.



4. Och så viktigast: Att folk blir påverkade av THC borde vara väl känt, vilket ju är det enda man bevisat. Dom verkar inte ha gjort någon uppföljning alls för att se om effekterna stannat kvar utan bara antagit att denna "psykos" är permanent.



Det här är inte vetenskap, det är politisk propaganda.

2009-07-29 @ 19:34:51
Postat av: MFC

I samma veva som En ding ding värld fasades ut på 90-talet så expanderade Aftonbladet (samma "journalister"?). Till detta kommer att En ding ding värld faktiskt hade sanna artiklar men dessa hade alla bilder i färg. Jag misstänker att Aftonbladet har ett mönster som det går att härleda sanningshalten ifrån. Hjälp mig!

2009-07-30 @ 00:33:56
Postat av: WysiWyg

Kan vara värt att påpeka att om man läser en artikel från en "riktig" journalist, t.ex. http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/5919207/Cannabis-can-cause-psychosis-in-healthy-people.html , så märker man snabbt att det inte är forskningen som är problemet utan AB.



Först och främst så handlade inte forskningen om ALLA sorters cannabis, utan om just specifikt en av dem.



Vidare så påpekar forskarna klart och tydligt att det behövs mycket mer forskning, och att det inte alls finns något bevis någonstans, bara att det talar för att THC kan ha en psykos-effekt.



Och skillnaden mellan att röka/injicera. Jag läste någonstans (eftersom jag inte minns vart får vi ta det med en skopa salt eller två) att en vanlig cigarett (tobak) innehåller tillräckligt med nikotin för att döda en vuxen. Jag antar att det alltså gäller om man skulle injicera det.



Jag kan inte undgå att notera att ingenstans står det något om just vilken koncentration av THC vid rökning som injektionen skulle motsvara.

2009-07-30 @ 10:35:10
URL: http://www.xn--lsatankar-07a.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0