Recension Hultsfredsfestivalen Lenka - Lenka

1. The Show  
2. Bring Me Down  
3. Skipalong  
4. Don't Let Me Fall  
5. Anything I'm Not  
6. Knock Knock  
7. Dangerous and Sweet  
8. Trouble Is a Friend  
9. Live Like You're Dying  
10. Like a Song  
11. We Will Not Grow Old
  
















För ett par år sedan var jag på Way out West och även om merparten av festivalen spenderades med att förbanna idiotvakterna som inte lät mig ta in min kamera och jaga pingviner så gick jag från den festivalen en erfarenhet rikare. Kvinliga Singer/songwriters. På W.O.W var det Regina Spektor som satta sinnena i gung och efter det har Regina följt mig varthän jag än vänt mig. Hultsfred har i år bokat in ett par riktigt underbara akter i den här genren och trotts att Regina kommer så måste jag säga att Lenka är nog en av de bättre jag har hört på länge.

Som vanligt handlar det om trallvänlig musik som sjungs med en sammetslen, lite släpig röst. Men ack så behagligt det är. Denna platta varierar dock lite pop med melodiska stycken som får en att mjukna. Låten som jag förr för heter "Like a song" och är så makalöst vacker. Jag förflyttas direkt in i en trollskog där solen spirar ner genom trädtopparna. Runtomkring mig skuttar rosa kaniner i slowmotion och när jag lsuter mina ögon snurrar skogen runt mig. Vinden smeker min hud och i fjärran sker ett sagobröllop. Jag står i utkanten och tittar på. Den här kännslan GÅR inte att beskriva och skulle jag fortsätta skulle det säkert bara bli soppa av det hela.

Kort och gott. Lenkas självtitulerade album Lenka är underbar och jag ser fram emot att få se detta mirakel på Hultan i år.


Betyg: 4,5 brödrostar av 5 pianopallar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0