Spännande röst att vänta...

Jag tänker inte göra detta inlägget till ett för eller emotinlägg men jag ville ändå ta ett par punkter som jag tyckte var lite kul. På Aftonbladet.se häromdagen skriver man en artikel om den kommande röstningen på Proposition 19 i Kalifornien, dvs legaliseringen av Marijuana.

En anledning till att jag inte har för avsikt att diskutera för eller emot är för att sidorna i debatten är så otroligt skeva. Primärt på nej-sägar sidan. Se bara i USA där marijuana formellt är klassat som lika farligt som heroin och det är klart att om man går under den tron så förstår jag att man inte vill legalisera marijuana. Och om man lägger sig på den nivån så vore det väldigt intressant att se var jänkarna klassar alkohol och tobak som. Atomvapen? Aids?

I vilket fall som helst ska det bli väldigt spännande att se hur dom ställer sig till det hela den 2:a November i år. Kalifornien har ju varit banbrytande vad det gäller en hel del, rökförbud på allmäna platser t.ex. Vi får väl se vad deras ja kommer att leda till.



I Kalifornien används ju marijuana redan idag som "medicin" för att t.ex dämpa sioeffekter av bromsmediciner samt smärtstillande för t.ex canserpatienter. Hell, räcker med ett intyg från en läkare att du är lite deprimerad så kan du få tillstånd att röka det men detta är ju dock en lag stiftad i staten Kalifornien och den är ett direkt brott mot landets lagar vilket innebär att FBI KAN om dom vill, gå in och stänga dispensaries (Butiker som säljer till dom med läkarintyg) vilket har skett vid ett flertal tillfällen. Frågan är vad som händer om man låter gemene man röka lite gräs närhelst dom känner för det...

Gick ett rätt bra reportage om det hela på SVT häromdagen som jag tycker ni ska kolla. Skönt med lite oberoende journalistik för en gångs skull. Kolla här (Klipper finns kvar tills den 14:e Jan 2011)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0