Det är ju då själva fan...

 Jag är inte politiskt engagerad. Jag vet, det är sådana som jag som svänger röster för partier utan att jag har en grund för vad jag tycker men, oavsett om jag är engagerad eller inte så anser jag att jag har rätt till en åsikt. Sen att det inte finns ett parti som står för mina åsikter är en hel annan sak. Jag vill plocka småsaker från alla parti och skapa ett eget. Jag vill att Sverige ska vara det första landet som inser att vi kan inte ha opositions partier i varje val. Vi måste, som männsikor, komma fram till ett enhetligt parti som kan driva våra åsikter framåt. Jag är dock inte navi, jag inser att vi ALDRIG kommer att komma dit.

Jag vill ha ett parti som låter hårt arbetande männsikor som tjänar mycket pengar få behålla sina pengar. Jag vill ha ett parti som tar han dom de sjuka. Jag vill ha ett parti som vågar ta ställning i invandrar frågor och ställer krav på språk-kunskaper utan att jag kallas för rassist. Jag vill ha ett parti som kämpar för lika lön för lika jobb. Jag är helt enkelt en moderat-socialdemokrat-sverigedemokrat-feminist. Men jag är så trött på att hela tiden ha dessa stämplar. Och det är tack vare partiernas trångsynt syn på saker och ting som vi befinner oss i den här situationen.

Om ett parti gick ut och VERKLIGEN tog HELA Sveriges bästa i åtanke så skulle allt vara bra. Ingen vågar säga att invandrar politiken i Sverige är åt helvete fel. Ingen vågar yrka för hårdare straff för pedofiler, våltäktsmän och mördare. Ingen vågar sticka ut nacken och yrka för svenska människans rättigheter. Eller jo, det finns många som gör det men det finns inget enhetligt parti som behandlar alla frågor som berör svenskarna. Ett parti vill ha mer pengar till de rika medans ett annat parti vill att de rika ska ge upp alla sina pengar. Något radikalt parti vill bara fokusera på invandrare och ett annan vill bara lägga all energi på rättigheter, trots att det rubbar vårt samhälle.

Jag vet, det låter som att jag hatar invandrare men det gör jag verkligen inte. Jag anser bara att om vi ska öppna våra gränser så bör det finnas riktlinjer på vad som krävs för att bli svensk medborgare. Jag anser att folk som jobbar och sliter och tjänar bra med pengar ska inte bestraffas genom att betala lååångt över 50% av sin lön. Fucking hell, Astrid Lindgren betalade mer i skatt ett år än vad hon tjänade under hela året. Det måste finnas rimliga gränser.

Det som var tänkt som ett kort inlägg om att små partier dyker upp och får mandat blev ett jävla lång inlägg om allt möjligt och vi får väl se om detta inlägget kanske slår inlägger om förbudet för rökning men, i vilket fall som helst så ville jag bara få det sagt. Det är inte så konstigt att småpartier med ”annorlunda” åssikter kommer in i riksdagen. Det handlar helt enkelt om att de etablerade partierna MÅSTE ta ställning i vardagliga frågor.


Kommentarer
Postat av: MFC

Vad vi har idag är politiker som låter lobbyister verka fritt och har ofta privata intressen som påverkar deras politiska linje. Jag hyser inte mycket hopp för den svenska politiken. Det kommer att bli som USA, dvs att man har "corporatism" där företagen styr de politiska besluten. Tyvärr är detta mer och mer tydligt och att små partier får röster visar att det finns folk som faktiskt förstår att det behövs förändring men inget av de etablerade partierna erbjuder det.



Som sagt, jag hyser inget hopp. Politikerna är helt frikopplade från oss i betydelsen att de kör sitt eget race. En del av besluten är kopplade till mindre demokratiska avtal och överenskommelser på internationell nivå (FRA exempelvis) och det kommer mer sånt nu när Obama letar skäggiga gubbar överallt.



MFC önskar er lycka till att påverka våra politiker...

2010-02-02 @ 21:27:54
URL: http://mfc.elmberg.net
Postat av: Alexander

Det STORA problemet är att vi egentligen lever i en inofficiell diktatur. Vi blir representerade och får inte välja själva. När vi röstar på ett parti kan vi BARA HOPPAS på att de gör som vi vill väl i Riksdagen. Vi har inte en chans. Det visade Ipred, det visade FRA...

2010-02-02 @ 22:49:06
URL: http://alexanderism.blogg.se/
Postat av: MFC

"you will know them by their deeds"



Med det vill jag ha sagt att de som VERKLIGEN styr, är inte valbara, de verkar genom kanaler som definieras av andra saker än valmanifest och partiprogram.

2010-02-03 @ 23:15:43
URL: http://mfc.elmberg.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0