Alltså seriöst...

Jag är inte den som är den. Jag har umgåtts merparten av mitt yrkesmässig liv med folk som är el- damm- vatten- ljud- fagel- kiss och bajs- bil- och solallergiker. Det är helt ok. Men när man ikväll ser Outsiders som handlar om el allergiker så blir jag lite fundersam. Maria Tjernström är sjukskriven pga detta och kan inte jobba eller leva ett normalt liv men ÄNDÅ HAR HON EN FACEBOOKPROFIL!!!!!

Jag fattar inte... Seriöst, om man är el allergiker så kanske inte datorn är det första man vänder sig till.

Kommentarer
Postat av: bidevind

Jag såg programmet och jag blir också fundersam. Dock är det skillnad på datorer och datorer. De gamla med katodstrålerör som skärm "strålar" förmodligen mer än en modern plattskärm uppbyggd med plasmateknik. Är det kanske en dator av det sistnämnda slaget som kvinnan ifråga använder?



Mitt subjektiva intryck av deltagarna i programmet är att deras trovärdighet är högst varierande från person till person, men du tar upp ett ämne som är synnerligen svårt att förhålla sig till.



Min egen grundinställning när jag ställs inför minoriteter som säger att de mår dåligt av saker som vi andra inte känner något negativt av är att vi bör visa dem respekt oavsett den vetenskapliga grunden i deras påståenden. Med det menar jag att människor är olika. Vi bör inte reflexmässigt avfärda dem vare sig det gäller el, sol, damm, rök eller what ever (och det tror jag inte du gör heller). Det ligger i sakens natur att vetenskapen här och nu inte kan ge oss svar på allting i livet. När en affärsinnehavare, då en medmänniska påstår sig vara överkänsligt mot el, utan vidare frågor släcker lysrören en stund och låter henne komma in och handla under tiden, tycker jag är ett bra exempel på hur vi kan visa varandra respekt och hänsyn.



Politiker kan, och bör, ge tillståndsgivande myndigheter sådana direktiv att (i fråga om elöverkänsliga)exempelvis mobilmaster inte placeras nästan hur som helst och var som helst (regelverket på den här punkten är mycket stramare och restriktivare i en del andra länder i Europa än i Sverige som är mycket "släpphänt" på området). Detta bör vara möjligt utan att det kostar särskilt mycket vare sig i pengar eller på annat sätt. Framförallt bör makthavare se till att det finns en förutsägbarhet i utplaceringen, att de elöverkänsliga vet att det åtminstone finns några områden med relativt låg strålning där de kan bo och arbeta nu och i framtiden oavsett den nuvarande vetenskapliga grunden i fråga om deras problem.



Dock.



Att vara sjuk, oavsett orsaken, är sannerligen inte kul. Men låt mig göra fullständigt klart att sjuka människor inte ska och inte kan begära att hela världen ska kretsa runt just dem och deras sjukdom! Börjar de sjuka/överkänsliga göra anspråk på att lagstiftningsvägen alla människor i hela världen ska anpassa sig till just deras begränsningar (det har de elöverkänsliga mig veterligt inte gjort) har de gått över en gräns som absolut inte får överskridas!



Vad politiker INTE får göra är att lägga sig platt för krav från de som är sjuka och förbjuda telefoner, dataspel, teveapparater,julgransljus och så vidare i stort sett över allt därför att somliga påstår att vissa individer kan bli sjuka av sådant. Det kan förefalla självklart, men är det tyvärr inte i vår tid där hälsa tenderar att inta den plats som religion hade förr.



Detta sagt mest i förbigående efter att ha slunkit in här. Nu hastar jag vidare till nya öden och äventyr! So long.



bidevind



2010-02-09 @ 11:22:58
Postat av: linnea

Eller hur, det kräver varken pengar eller speciellt mycket energi och man får både sig själv och andra att må bättre genom att bara vara lite extra trevlig.

2010-02-10 @ 22:42:48
URL: http://linneah.devote.se
Postat av: Mathilda

Dålig update, vad kan det bero på?!

2010-02-18 @ 01:39:33
URL: http://kiralou.se
Postat av: Alexander

Om jag, Alexander, får utrycka min betydelselösa åsikt så tror jag grymt nog(mot "allergikerna") att "elallergi" är en inbillningssjukdom. Dem har antagligen någon gång under sitt liv fått höra att man kan vara allergisk mot el eller bara inbillat sig det och har då sedan börjat lura sig själva att dem är det. Vi vet nog alla vad psyket kan ställa till med...



Men outsiders, det är dem allt...

2010-02-18 @ 14:04:51
URL: http://alexanderism.blogg.se/
Postat av: Fagel

Hej och hå. HÄRLIGT att se bidevind och Alexander tillbaka i sadeln igen. :):) Välkomna.



Jag tror det finns så otrolig mycket i hjärnan vi aldrig kommer att kunna förstå och om 100 år kommer man säga att även cancer är en inbillningssjukdom. Vi vet jag att vi kan självläka genom den s.k placeboeffekten så i mina ögon handlar det om att studera hjärnan och komma fram till hur man kan nyttja den helande kraften inom oss.

2010-02-18 @ 16:56:52
URL: http://fraggelberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0