Vad säger Gud nu då?

Jag brukar ju blogga lite om religion ibland och ni som känner mig vet att jag är icke troende men inte nekande för den sakens skull. Rätt sak vara rätt och kan jag inte bevisa att Gud inte finns så tänker inte jag försöka få folk att tro annorlunda. Dessutom stör det mig inte att folk är troende så i min lilla värld (Population 1) så kommer alla överrens.

Men en sak som får mig att bli lite orolig för troende är just den här passitiviteten (Krävs dock en HEL DEL för att vara en "god" kristen så det är kankse fel ord) i det vardagliga livet. "Om jag sköter mig kommer Gud att ta hand om mig"

Tänk om det hade varit så enkelt? Ett argument de icke-troende använder mot de troende är just Varför? Varför svälter barn i Afrika? Varför våldtogs min syster? Varför finns det inga griskultingar i Centrala Växjö? till svar frå man ofta att det är Guds vilja.

Ytterligare en fråga. Vilken god kristen tar med sig kniv till kyrkan????

"Gärningsmannen övermannades och brottades ner av kyrkbesökare. En av de som brottade ner gärningsmannen ska ha knivhuggit honom."

Då frågar jag er...

Vad tänkte Gud nu?

Kommentarer
Postat av: Annelie

Min farmor var jätte krsten och trodde att allt var gud vilja. Det resulterade i två amputerade ben på ålderns höst. (Lååång historia)

Pappa berättade en historia en gång:

En man tittade på nyheterna där dom varnade alla invånare för en enorm översvämning och uppmanade till evakuering omedelbart.

Mannen tänkte att han stannar, för Gud kommer vaka över honom.

Översvämningen kom, och mannens hus började vatten fyllas. Grannen kom förbi med sin bil och erbjöd honom en plats för att ta sig därifrån.

- Nej tack, det behövs inte, Gud hjälper mig.

Han gick upp på övervåningen då ingen hjälp från Gud kom.

När han sitter där uppe kommer en hjälpbåt åkandes utanför fönstret. Dom erbjuder hjälp, men mannen avböjer, Gud ska ju hjälpa honom.

Tillslut får han gå ut på taket för vatten ni¨vån är så hög.

Då kommer en helikopter och vill ta honom därifrån.

Han vägrar och vidhåller att Gud ska hjälpa honom.

Mannen dör såklart.

Han kommer till himlen och dundrar fram till Gud.

- Gud!! Jag vidhöll min tro på dig genom hela den här katastrofen, men du hjälpte mig inte!!!

- Kära du (svara Gud) Jag skicka en varning, en bil, båt och en helikopter.. vad mer kunde jag göra?



Haha, den historien säger allt tycker jag.

2009-03-09 @ 08:33:35
URL: http://goolan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0