Arnold dödar oss, inte som robot men väl som guvenör.

För ett par dagar sedan såg jag en artikel om den "nya" Ipoden som skulle komma. Ett stycke i texten jag läste fångade verkligen mitt öga och det löd:

"Om man tappar bort sin Iphone kan man hitta den med hjälp av webbtjänsten Mobileme. Man loggar in och söker efter telefonen som svarar med en ljudsignal och man ser på kartan var den är."

Det här, tyckte jag, är ju fullkomligt lysande. Jag vet inte hur många gånger jag svurit över att man t.ex inte kunnat ringa sin mobil när den är på ljudlöst, knappa in en kod och så aktiveras ringsignalen igen. Men, så läser jag vidare och ser:

"Om den stulits kan man sända ett kommando via Mobileme som raderar alla data på telefonen."


Wow!!! Vilka grejjer. Värsta Bond-style-hightech-schite lixom. Självklart tog vi upp detta på fikat på jobbet och då var det någon som kläckte kommentaren:

"Fatta vilken grej för hackare att komma över. Alla Iphons i världen raderas med ett knapptryck."

... tänkte inte på det.

Men, när jag väl började fundera på det så hittade jag fler saker som hackare säkerligen skulle dregla lite över. Vad sägs till exempel om det microchip som man vill operera in i alla besökare för att kunna spåra dom om ågot händer, se till att dom lämnar landet i tid (visum-schite och sånt) samt kunna avlossa en liten kapsel på chippet fyllt av cyanid för att döda folk. Och ja minna vänner, ni läste rätt.

"Model B would have an extra function — a dose of cyanide to remotely kill the wearer without muss or fuss if authorities deemed he'd become a public threat."

Som tur är så är detta bara en tanke ännu och jag har väldigt svårt att tro att patenter etc går igenom men, vad säger att ett land måste ha patent för att genomföra det hela. Räcker ju med att man är nojjig nog och råkar besöka fel land. Så, alla mellanöstare, se upp nästa gång ni åker till USA. Dom vill "bara" kolla en sak och sen skyllet "sticket" på en "geting". (Föreställ er att jag sitter och gör cituationstecken i luften. Blir kanske lite roligare då. ) Sen sitter man där och smuttar på en latte på stranden och *poff*.

Kontentan av det hela var egentligen att om det vore "coolt" att radera alla Iphones i hela världen, vad hade det inte varit att ha kontroll över dessa chippen?

Sista biten i mitt inlägg om hur elektronik, IT och fiffiga uppfinningar kommer att döda oss sakta medans vi sover, eller snabbt som i cyanid fallet ovan, är Arnold Schwartzenegegegrgergegrerges senaste uttalande om att böcker är passé. Hans tanke är att böcker ska bort och allt ska lagras elektroniskt. Tro mig, jag är helt för det men jag har tre bevingade ord att avsluta detta inlägget med:

Escape from L.A

Har ni inte sett den och inte vill veta vad som händer så sluta läsa nu...

I filmen har man en E.M.P manick som vid aktivering förstör ALLT i hela världen som går på electricitet. Tänk er vad som händer.

*poff* (Nej det var inte Achmed på stranden med latten som dog igen) Alla elverk slås ut. Ok... Vi behöver bygga nya. Men, för att bygga nya behöver vi kompuluvalntkonverterare och fabriken som bygger dom har inte heller några fungerande maskiner. Etcetera, etcetera, etcetera.... We're all gonna die!!!!!!

(O andra sidan så började vi ju för milljoner år sedan med en sten och slutar med en manick som förstör allt så det är klart vi klarar oss men hur kul vore det att hamna på stenåldern igen?) Seriously....!!!!

Kommentarer
Postat av: Kamppinen

vill bara kommentera det om Iphonen och "MobileMe", den tjänsten kostar att använda... runt ett par hundra kr. i månaden..



så det är inte sådär SUPER bra eftersom att det faktum är ganska sällan man tappar bort sin telefon och inte hittar den inom någon ½timme/timme.

2009-06-10 @ 21:04:19
Postat av: MFC

Här är något du kan begrunda..



http://ppjg.wordpress.com/2009/06/09/fema-to-hold-regional-anti-terrorism-drill-in-july/

2009-06-10 @ 21:19:16
Postat av: Annelie

Herregud!! Vilken idiotisk idé! Men ett mkt roligt/intressant inlägg. Tack för det!

2009-06-11 @ 06:35:56
URL: http://goolan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0