Badminton a.k.a Fjolltennis

MFC skrev nyss i ett inlägg att han cyklar varje dag och det fick mig att tänka på att jag går och spelar badminton och just DET fick mig att `tänka på något helt annat än gruppen "Just D" utan mer på vem som uppfann badminton?

Egentligen är jag inte bekymrad över VEM som uppfan sporten utan mer varför. Var tennis för svårt? För snabb boll och för stor bana? Misstolka mig rätt nu, jag älskar mitt badminton men det känns ändå som att någon fisförnäm godsherre helt enkelt inte pallade att skutta runt i sina vita knästrumport på tennisbanan längre.

Sen kanske det finns någon sanning i själva ordet badminton. För att verkligen förstå sporten måste vi dela upp ordet.

Bad = Från latinska badicus som betyder Blomma utan pistil
min = Från latinska minitus maximus som betyder bana utan stora hörn
ton
= Från latinskt tonfisikikus matikus nyttikus som betyder utan väsentlig grans mot skogen

Och efter att ha rett ut ovan så förstår ni kanske hur svårt jag hr för att fatta någonting just nu. Tack gode gud att man har ett jobb. ;)


Kommentarer
Postat av: annelie

Finns det ett ord för "bana utan stora hörn"!!!?

2009-02-23 @ 17:12:43
URL: http://goolan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ne det gör det inte. Förstår du hur förvirrande det här är????? :):)

2009-02-23 @ 17:55:34
Postat av: Angeliqua

Tror det var någon förbannad förälder som tröttnade på att ungarna spelade tennis inomhus, som uppfann ett tennislight, där "bollarna" inte skadar Ming-vaserna öht.

2009-02-23 @ 19:16:57
URL: http://b-mark.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0