Duvjakt.

Häromdagen tittade jag på ett program om duvjakt på tv. Det var väldigt intressant faktiskt.

Jägaren sätter upp en liten gömma gjorty av plank och militärnät troligen köpt på ÖB någonstans i norra sverige. Sen har han en duvkarussel som han läggar ut på fältet, precis utangör gömman. En duvkarussel är en mojjäng som kopplas till ett bilbatteri. Det är egentligen bara en pinne med en duva på vardera ände och när man startar den så snurrar den så det ser ut som två duvor som flyger i cirklar. Detta ska tydligen signalera för andra duvor att det är ett bra ställe att landa på. När duvorna sen kommer in för landning hoppas jägaren upp dom gubben i lådan och knäpper dom innan dom hibber fatta vad som har hänt. När jägaren sen väl har ett gäng duvor så tar han dom och lägger ut i ett visst mönster runt duvkarussellen för att skapa illusionen av att det VERKLIGEN är en bra plats att landa på och så funkar det.

Jag satt häromdagen och funderade på det och plötsligt slog det mig hur sjukt elakt det är egentligen. Tänk er, för min del, att någon spänner fast två skyldockor i en park som ringlar runt runt och ser lite lulliga ut. Herman, Werner, Sandy, Simme och Azze ligger på gräset och ser ut att ha deckat från allt det roliga. Jag kommer gående och tänker "Wow! Party.. På en Teuuursdag" och BANG!!!! Upp skuttar en duvjävel med en bazooka och skjuter huvudet av mig... Hur kul är det?



Jag vet, galet sjuka Photoshop skills... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0