Kolmården 2008

För många år sedan var jag på Kolmården med mitt gamla jobb. Vi bodde på Vilthotellet eller vad det nu heter.Wallmans var där och underhöll men så helt plötsligt skulle alla dra sig från hotellet till en annan happening. Hade inte en aning om vad som var på gång men när vi väl kom fram visade det sig att det var dags för en delfinshow. Hade aldrig sett något sådant innan och jag blev helt såld så när förslaget om Kolmården dök upp som en födelsedagspresent till dottern så tvekade jag itne en sekund.

Dag 1: Ankomst sent på kvällen.


Dag två: Kolmården


Många gånger kan jag ha åsikter om Zoo, mest för att jag bott i Afrika och sett alla dessa djur trippa runt på savannen helt fria. Samtidigt måste jag säga att det är underbart att se hur väl dessa djur behandlas och vilken otrolig möjlighet det är för folk att få se dessa djur i verkligeheten. Jag hade att par AHA upplevelser nu faktiskt. En av dom var noshörningen. Finns typ 2,45 st i Afrika där jag bodde så av naturliga skäl har jag aldrig sett någon. Så det här var första gången.






Ytterligare en sak jag aldrig sett innan var gorillor. Kolmården har ett gäng gorillor varav Enzo måste vara den mest kända. Notera på en av bilderna hur det faktiskt är så att gorillorna har en egen tv och vide. Kolla vilka rullar dom tittar på. :) Lilla Enzo är med på första bilden.




<INSER YO' MAMMA JOKE HERE>



Tv vänd mot gorillaburen med tillhärande filmer.


Utan TVEKAN det sötaste på Kolmården....!!!!!



Delfiner är däggdjur. Det betyder att dom måste andas luft för att inte dö. Dom är kärleksfulla och gosiga och behöver närhet. Vårdarna kelar med dom, pussar på dom och kramas men min stora fråga är, luktar dom fisk? När jag ser en delfin så vill jag inget hellre än att greppa tag i d3en och ge den en puss på den där lilla snoken men det förutsätter ju att dom itne luktar fisk??!?!. Väll? Då kan jag ju lika gärna dra upp en aborre i Helga sjön och hångla med... :)



´


Dom här pelarna har Tomas byggd. Dutti vovve....



En ny "attraktion" för året var Tiger World. Sjukt imponerande. Stenarna var riva buddahuvuden och tigrarna jäste på altare gjorda av sten. Dessutom var det gallen så man kom SJUKT nära om tigerna så ville.









Sen var det dags för safariparken där man själv kör igenom olika avdelningar med djur. Sjukt coolt. Närmsta en riktigt safari man kommer i Sverige...



Summa summarum av Kolmården? Helt klart värt ett besök. Det var inte sååå jävla dyrt ändå med tanke på hur otorligt mycket man fick för pengarna. Tipps är att ta med sig egen mat in. En picknick eller liknande. Finns TONVIS med bra ställen att äta på där man kan sitta och titta på djuren. Räkna med att det tar längre tid än planerat. Vår rundvandring ink. delfinshow och safaraipark tog ca 7 timmar. Då finns det dessutom ett otroligt akvarium/reptilavd. som jag misstänker man bör se. Vi han dock inte med det. Ta med familjen hit. Väl värt besöker.

Kommentarer
Postat av: Angeliqua

2 grejer;

Fanns det inga Giraffer där?

Det är mitt favvodjur nummer 1, såg dem live på AnimalKingdom i Florida, jisses vad gulliga de är med sina långa ögonfransar!

Henke på ett terrarium moahahahaha

Du vet att det finns ORMAR där inne va?!

2008-08-10 @ 11:52:57
URL: http://b-mark.se/blogg
Postat av: Angeliqua...igen

Note to my self; ord som markeras med asterix * ger fet stil i gästböcker....ser ju inte klokt ut!

2008-08-10 @ 11:54:39
Postat av: Fagel

Nu har du inte tittat på bilderna A. Är ju en tätte töt giraff med från Safari turen...



Och vad det gäller ormar så säger jag bara en sak: Ögonbindel. Mwuahahaha

2008-08-10 @ 17:48:48
Postat av: MFC

Kolmården is the shit!



Ska bara klura ut hur många DAGAR i förväg vi måste åka för att hinna upp där med cykel :-P

2008-08-10 @ 20:03:21
URL: http://mfc.elmberg.net
Postat av: Angeliqua

Ja jisses...hur kunde jag missa det gobiten?!

2008-08-11 @ 09:19:07
URL: http://b-mark.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0