Intuition

Om 10,000 år kommer våra sinnen vara så utvecklade att vi faktiskt kommer kunna lita på vår intuition. För 10,000 år sedan var folk med intuition ansedda som häxor och warlocks. Var står vi idag? Folk säger sig har kontakt med övernaturliga krafter och andar som guidar oss, och andra genom våra dagar. Folk säger att stjärnor, 10,000 ljusår bort, kan förutspå hur saker och ting kommer att utvecklas inom våra liv. Men vad är det som sägs egentligen? Jo, att den fria viljan är borta. Om allt är förutbestämt, om allt står i korten, så har vi som människor med andra ord ingen fri vilja. I teorin betyder det att det spelar ingen roll vad jag än gör, saker och ting kommer att utvecklas enligt ett fördefinierat kosmiskt manus som jag inte läst innan. Och det skrämmer mig mer än tanken på att dessa människor faktiskt har rätt.

Så vad säger vi om det här med intuition då? Ja ni, jag vet inte riktigt. Jag vet inte hur många gånger jag i efterhand sagt till mig själv att jag egentligen visste att det där som hände skulle hända. Har jag efterfabricerat en anklageslebar (Nej det är inget ord men det funkar just nu?) lösning till varför det som hände hände eller är det verkligen så att våra hjärnor snappar upp sublima signaler, vågor av intryck och känslor som gör att vi faktiskt kunde förutspå att det som hände skulle hända? Jag, för min del, känner att jag får fler och fler sådana vibbar som faktiskt stämmer. En olustkänsla i magen när man kör 150 på en mörk 90 väg mitt i skogen. Man saktar ner lite och vipps så kommer den en älg springandes över vägen. Eller en känsla av att man väntar till nästa raka med att köra om och där står det helt plötsligt en poliskontroll. jo dom kommer, och jo det händer. Men det handlar bara om att sålla igenom alla filter av Noise och Pixelate som Distortar den verkliga bilden.

I takt med att jag oftare och oftare hittar de där små guldkornen där jag kan säga att jag faktiskt undvek en händelse pga. att jag lyssnade på min kropp så blir jag mer och mer rädd för dom. Usch.. Min intuition säger att jag inte borde fortsätta skriva detta inlägg så jag tror, att jag denna gång med, ska undvika vad som komma kan och sluta medans jag ligger på topp. (Eller på botten med en tom flaska och intuitioner och grubblerier som just fått sig ännu en simlektion. Svårt att dränka dom jävlarna... :))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0